A safe journey and a first impression of India

30 juli 2014

Wat is het leven van veel mensen in Delhi toch ongecompliceerd. Een fiets, een klein stalletje, een klein stukje op de straat of een klein hokje en je hebt genoeg om te bestaan. Je kunt er slapen en werken en verder hoef je je nergens druk over te maken. Dat is het leven dat veel Indiërs leiden die wij gisteren hebben gezien en ontmoet. Maandag op dinsdagnacht zijn we om 5 uur `s morgens, lokale tijd, aangekomen. We hebben, God zij dank, een topreis gehad. Van Amsterdam naar Moskou, waar we één uur overstaptijd hadden, en van Moskou richting Delhi.  We werden opgehaald door een man van ons hotel waar we het resterende stukje nacht door zouden brengen. Overal lagen mensen te slapen: op karren, langs de weg, in portiekjes, op kraampjes of op fietsen. Overdag gaan ze wat aan het werk, hebben ze niets te doen dan slapen ze gewoon weer verder. Bij onze aankomst was het al druk op de straten in Delhi, maar toen we verderop de dag Delhi ingingen was het CHAOS. Het is bizar wat hier allemaal rondloopt en hoe ieder zijn eigen weg vindt in de drukte.

Daarnaast zijn wij voor veel Indische mensen een ware attractie. Overal waar we komen worden we aangestaard. Een blanke zien ze hier niet zoveel en dus zijn we heel bijzonder;) Dinsdagmiddag zijn we naar de Gate of India geweest. Voor de Gate kun je op een grasveld zitten (net zoiets als bij de Eiffeltoren). Binnen de kortste keren zat het rondom ons helemaal vol en wilde iedereen met ons op de foto.

De trein in stappen, slapen op een klein stapelbedje in Indiaas tenue, overal snurkende Indiërs om je heen en acht uur later wakker worden op een bestemming die vele kilometers verwijderd is van Delhi: Bikaner. Hier hebben we vandaag onze kameelsafari gedaan, een onvergetelijke ervaring! Op een kameel door de woestijn ronddwalen, eten klaar maken op een vuurtje onder een boom en de ontmoeting met mensen uit de woestijndorpjes die soms opeens opdoken in de dorre vlakte. Het is apart om te beseffen dat die mensen daar dag in dag uit hun leven leiden. Veel mensen leven daar van veehouderij, we kwamen dan ook regelmatig grote groepen schapen en geiten tegen. We hebben vandaag een kant van India gezien die compleet anders is dan die we gisteren hebben gezien: een kennismaking met twee extremen.

Ik heb veel over India gezien en gelezen maar om het te ervaren is toch weer compleet anders en daarom voelt mijn blog incompleet. Het is onmogelijk om deze cultuur op papier te beschrijven. Van mijn kant een poging om jullie toch een beetje een beeld te geven van wat wij hier mee maken;)

1. Ineke:
    30 juli 2014
    Wauw..! Fijn dat je goed bent aangekomen en super leuk je verhalen te lezen! Veel plezier!
  2. Joan & Marleen:
    30 juli 2014
    Gaaf om je verhalen te lezen! Geniet er van en alvast veel succes met je stage!
  3. Harmke:
    30 juli 2014
    Ha Nelleke en petra heel leuk jullie verhalen te lezen hoe jullie het maken jij straks heel veel succes met je stage nelleke
  4. Greet Jonkers:
    30 juli 2014
    Fijn dat de reis goed verlopen is. Leuk dat we op deze manier een beetje mee kunnen genieten.
  5. Anetta:
    31 juli 2014
    Hallo Nelleke en Petra!

Klinkt goed! Ben benieuwd naar de rest.....
    Geniet van alle nieuwe ervaringen.
  6. Hanneke:
    Hee Nelleke (en Petra),

Heel erg leuk om dit te kunnen lezen en om de foto's te bekijken. Fijn dat jullie er veilig en wel zijn! Op naar de rest van alle indrukken en ervaringen... Houd ons op de hoogte! :)
  7. Evelien van den Brink:
    Ha Peet en Nelleke,

wat een fantastische eerste paar dagen! :) Als ik dit lees had ik nog liever mee gewild! Wow! Geniet er lekker van samen!
  8. Tonnie:
    1 augustus 2014
    Hooiiii Nelleke en Petra !!!!

De wereld ligt aan je voeten zo zie je maar weer haha maar fijn dat je een goede vlucht hebt gehad en de eerste indrukken en verhaal doen mij goed dat je het goed naar je zin hebt ben al benieuwd wat het volgende verhaal zal zijn haha
  9. Anneke van Selm:
    Hoi Nell,

Wat fijn dat jullie een goede en voorspoedige reis mochten hebben. Wat schrijf je gezellig! Leuk die foto's! We kijken alweer uit naar je volgende blog met alle ervaringen. Hartelijke groetjes (ook voor Petra) uit Kockengen.
  10. Corina van Tuijl:
    2 augustus 2014
    Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad. Wij gaan de reisverslagen zeker lezen. Heel veel plezier en succes. Groetjes vanuit een zonnig Gameren.
  11. Rhodé:
    6 augustus 2014
    Heej lieve Nel

Klinkt spannend allemaal!
    Heel veel plezier en geniet van je ervaringen!
    Tot de volgende x!

Liefs Rhode
  12. Jan en Marlinde:
    1 september 2014
    hey juf!!!!!!!!!

We missen u heel erg!
    gelukkig dat de reis goed verlopen is.
    is het leuk in Nepal?
    groep 8 is leuk alleen veel huiswerk!!!!
    maar daar leer je van
    wij willen als u terug komt een les van u

groetjes Marlinde en Jan