Get in touch with Indian families

11 augustus 2014

Met z`n achten staan ze om ons heen. Elke hap die we nemen wordt bekeken en besproken, grootmoeder praat af en toe wat Indische taal in zichzelf en staat vervolgens te hikken van de lach; Petra en ik zitten met z`n tweetjes te dineren. Nog nooit eerder hebben ze buitenlanders in hun huis zien eten, dus dit is heel speciaal. Na het diner, wat we om 22:00 gebruiken, is het bedtijd. Met z`n allen begeleiden ze ons naar boven. Ongemakkelijk staan we in onze slaapkamer naast onze koffer, en nu? Zelfs de vijfentwintigjarige zoon en pa van vijftig staan geïnteresseerd toe te kijken hoe wij ons klaar maken om naar bed te gaan. Gelukkig krijgt één van de vrouwen een heldere ingeving: ‘should we leave you alone?’. That`s a good idea.... na een laatste zwaaisessie sluiten we onze deur:D

Een ’floor experience’: wij hebben het meegemaakt vorige week! We hebben twee nachten bij uncle, auntie en grootvader in huis geslapen. Omdat wij er zijn, zijn er ook een paar nichtjes en een neefje. Na aankomst krijgen we een heerlijke maaltijd, duiken we ons bed in en maken een harde landing; onze zoveelste kennismaking met Indiase matrassen:). De volgende morgen loop ik half slapend naar de wc. Tijdens mijn tocht val ik bijna over een grote bult heen en vervolgens kan ik een ander hoopje laken nog maar net ontwijken. In het midden zie ik auntie op de grond zitten. Ik heb prompt geen slaapogen meer: uncle en auntie hebben hun bed aan ons afgestaan en de hele familie ligt gezellig bij elkaar op de vloer te slapen! Dat willen wij de volgende nacht natuurlijk ook meemaken, dan kunnen onze gastouders ook weer lekker op hun eigen bed. Als auntie dit hoort zucht ze verrukt: ‘dat is gezellig, ik kom er ook bij liggen.’ Uncle trekt zijn rokje wat hoger op en verdwijnt naar zijn slaapkamer. Als de eenzaamheid hem af en toe te veel wordt, komt hij in de deuropening staan en bekijkt rustig één voor één alle hoopjes op de vloer om vervolgens weer naar zijn slaapvertrek terug te keren. Alleen grootvader is de hele nacht onzichtbaar. Vergenoegd ligt hij op zijn kartonnetje te slapen. Gelukkig kunnen we er af en toe langs lopen als we naar de wc moeten;).

Vorige week hebben we onze beste slaapplaatsen in India gehad: bij drie verschillende Indiase families! Ontzettend leuk omdat je dan pas écht veel leert van de cultuur. Gewoon lekker deel uitmaken van het leven op de manier hoe mensen in India dat leiden. We hebben het bij alledrie top gehad en een hoop beleefd (hierboven twee fragmenten, ik zou er tientallen kunnen schrijven maar dat zal ik jullie besparen;).

De hele week hebben we in Kerala doorgebracht. Een prachtige provincie in het zuiden van India: rijstvelden, theeplantages, tropisch regenwoud, héél veel fruitbomen, watervallen, strand, zee, backwaters , vissersplaatsjes, wilde dieren, heuvels en leuke families;)

1. Rhodé:
    Hee Nel!

Wat een belevenissen allemaal!
    Echt een avondtuur :) Gaaf hoor!
    Geniet ervan en tot de volgende keer?
    Liefs Rhode

Ps: Heb je mn briefjes al gelezen? ;)
  2. Ingrid:
    Haaa,
    Je verhalen blijven grappig! Heerlijk. Ik zie het helemaal voor me, met je slaapoogjes naar de wc gaan=)
    De foto's maken je verhalen compleet. Echt leuk!
    Groetjes, Ingrid
  3. Maria:
    Ha Nellebel,
    Leuk om je verhalen te lezen en mooi om je foto's te zien! De natuur is prachtig! Door bij de families te logeren leer je de cultuur en zijn gastvrijheid wel kennen he;) Met je handje eten, op de grond slapen, een shari dragen (het staat je prachtig!)
    Spreken de families engels? Hoe is het weer? Wat is jullie volgende reisplan?
    Let goed op jezelf he
    Veel liefs van ons
  4. Anetta:
    Hey Nelleke (en medereiziger),

Geweldig om te lezen! Je vermoeit niet echt hoor, dus je mag meer vertellen:) Je doet het wel echt goed hé, het reizen:P
    Nog geen last gehad van heimwee-achtige gevoelens? Wanneer ga je echt op weg naar Nepal en aan de slag?

Geniet van alle indrukken en ervaringen!
    Groeten Anetta
  5. Sophia:
    Hé Nelleke,

Wat leuk om je blogs te lezen. Heerlijk hé, die gastvrijheid. Die mensen vinden t heel wat om te kunnen zeggen dat ze 'foreigners' in huis hebben gehad.
    Wat leuk dat jullie bij Pheba en Shajan zijn geweest! Ik geniet van de mooie foto's. Heel veel plezier daar! En nog veel meer mooie dingen meemaken.
    Heb de blogs even voorgelezen toen ik bij mn ouders was. Je krijgt de hartelijke groeten van moeders.
    Groetjes Sophia
  6. Elise de Koning:
    Ha dames

Heel cool om te lezen en opnieuw heel herkenbaar!! Wij lagen met z'n 3 in un twee persoons bed en de rest van de fam op de vloer ;)
    Hoe was jullie douche?? De onze was na een uurtje stoken in elk geval flink warm!!
    Geniet dr van!! Wij hebben nog een week te gaan (helaas ;()
    Lfs
  7. Hanneke:
    Lieve Nel en Peet,

Wat heerlijk om weer een verhaal te lezen. Je hebt echt talent om te schrijven haha, zo leuk :)!
    Fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben, de leuke en mooie foto's spreken voor zich.
    Be careful!
  8. Benjamin:
    11 augustus 2014
    ha nel hoe ist daar ik mis je geniet er maar van.
  9. Tineke Drooger:
    Ha Nelleke,
    Wat mooi om te zien wat je al beleefd hebt... en wat zijn deze mensen gastvrij!! Hoop nog veel verhalen van je te lezen!! Dit vind ik echt leuk!
    Liefs Tineke
  10. Tonnie:
    Hooiiii Nellie !!

Alweer een verhaal en foto's iedere keer als ik jou/jullie ervaringen bekijk en lees heb ik het gevoel dat ik ook in India ben ga zo door en blijf genieten van alles wat je doe en de dingen om je heen hè

The day is een gift and yester day is memmories and evryday is dreaming what te day to bring
  11. Marlies:
    13 augustus 2014
    Heey Nell!
    Echt super dit, ik zie jullie al helemaal genieten van al jullie avonturen, en ik geniet hier mee :) Ik hoop dat jullie veel gaan schrijven!! Heel veel plezier nog
    Liefs Marlies
  12. Anneke van Selm:
    14 augustus 2014
    Hoi Nell

Wat een ontzettend leuke belevenissen!
    We genieten tekens weer van je verhalen en de leuke foto's, je schrijft zo leuk alsof we het voor onze ogen zien gebeuren.
    Dus....schrijf maar snel weer!!
    En......DOE VOORZICHTIG HE!!
    Hartelijke groetjes uit Kockengen
  13. Alida:
    15 augustus 2014
    Ha meid,

Wat super wat je daar allemaal beleefd. Erg leuk om je verhalen te lezen. Geniet ervan, beleef alles compleet, doe voorzichtig!

Groetjes vanuit Renswoude,
  14. Fam. A. de Jong:
    15 augustus 2014
    Ha die Nelleke,

Fijn dat je het zo goed naar de zin hebt daar! Wat een avonturen! Leuk die foto's erbij! Een fijne en goede tijd daar!

Groetjes uit Staphorst!